Vidare behandling.

Efter förra inlägget har jag genomgått en annan behandling som heter brachy.
När jag pratade med min läkare och sköterska i början på min sex veckor långa behandling berättade de lite grann om den här brachy behandlingen. 
De sätter in en ring mot tumören med två pinnar som det skickas in pulser i. På detta sätt ska man alltså stråla bara tumören. 
 
Måndagen den 11/1-2013 blev jag inlagd med permission. De ställer massa frågor och så får jag ett sjukhus armband och sen fick jag åka hem och packa lite saker för att sen välja om jag ville sova på sjukhuset eller vara tillbaka senast 06.00 dagen efter. Jag valde att sova där.
Denna dagen berättar dem också för mig att jag ska få ryggmärgsbedövning och att jag kommer behöva ligga platt på rygg i ca 6 timmar. Jag har fött två barn och båda gångerna sagt att vad som än händer ge mej inte ryggmärgsbedövning. Har alltid varit så sjukt rädd för detta. Tårarna rann och jag va verkligen livrädd.
 
Den 12/1-2013 kom och de väcker mig 06.00 för att sätta dropp och meddela att jag ska ner som nummer två. Där ligger man timme ut och timme in och bara väntar och våndas. 
Till sist körs jag ner och får sätta mig på operations bordet. Jag försöker tala om att jag är livrädd men det känns inte som att någon riktigt lyssnar. Jag börjar få panik och försöker igen tala om hur rädd jag är. När det fortfarande inte känns som att någon riktigt lyssnar får jag tårar i ögonen och säger ännu en gång med lite mer styrka i rösten att jag är livrädd och vill inte ha denna bedövning. Narkos läkaren som ska sätta bedövningen kommer då fram och pratar med mig och jag får lugnande och sen sätter han den utan att jag knappt märker det. 
 
Sen domnar benen bort och jag får mer lugnande. Jag är bra slö och ligger nästan och ler för mig själv med tanke på hur surrealistisk situationen är. Där ligger jag med benen i vädret med fyra stycken som tittar rakt upp i härligheten på mig och jag kan inte röra mig. Jag känner hur de "arbetar" där nere men jag har ingen aning om vad som egentligen sker. Mer än att en ring sätts in och TAMPONADER!!! Detta hemska jävla påfund.
De flyttar över mig, genom att välta operatinsbordet, till min säng. 
 
Jag körs upp till ett rum på avdelningen, där uppe kopplar de på "sladdar" till apparaten som jag har i mig som ska skicka in strål pulser. Jag känner ingenting. 
Jag somnar till och vaknar av att jag har ont.... mensvärken från helvetet gånger tio. Jag ville bara dra ihop mig i fosterställning och gråta. Men nej nej, ligg still... platt på rygg och ring efter smärtlindring. 
Sköterskan kommer och ger mej morfin, det hjälper inte. Jag har så ont. Jag får mer morfin. inte heller denna gången hjälper det. Men jag blir så slö att jag somnar. Vaknar till igen och har fortfarande ont. Mer morfin. somnar. Känner mig bara borta och slö men tycker inte smärtan försvinner. Innan sista pulsen ska ges kommer Kim med barnen. Så skönt att se dom, behövde verkligen det. Sen dags för sista pulsen och sen ska all skit ut.
 
Tidigare under eftermiddagen frågade min slöterska om det var okej att en sköterska som aldrig gjort detta förut var med och gjorde det och om det var okej att en tjej var med och tittade på. Ja, svara jag, någon gång ska de ju lära sig. 
Ångrade detta senare....
Tamponader är gasbindor.... Långa.... som knyts ihop och läggs in runt ringen för att stabilisera den. De ligger där inne i 6 timmar och torkar ut alla slemhinnor man har. När de ska ut använder sköterskorna bedövningssalva och vatten men det hjälper tyvärr inte. De drar ut dessa ur mig en efter en som en jävla trollerilåda och det gör så sjukt ont. Jag försökte andas lugnt och hålla ut men efter ca halva tiden börjar jag hyperventilera och kroppen skriker NEJ. SLUTA. JAG KAN INTE MER!!!
Jag får mer morfin... men det gör fortfarande ont.... så in i helvetes jävla ont.
Men sen är det över... sista tamponaden dras ut och jag lugnar mig lite.... Nu ska bara själva grejen med ringen ut också och jag tror jag dör en liten skvätt... gråter och försöker hålla mig själv kontrollerad fast kroppen strävar emot. Men till sist är allt ute och jag får slappna av.
 
Kim kommer in med barnen igen och jag får pussas och kramas en snabbis innan de måste åka igen <3
 
Sen sover jag resten av den dagen och natten. Jag var chockad över hur ont det gjorde och hur jag reagerat på smärtan. Det var fruktansvärt och vetskapen om att jag ska in och göra om detta fick mig att vilja lägga mig ner och skita i allt. 
 
Onsdagen kom och jag får cellgifter.. inget konstigt med det. nål i armen och genom den får jag dropp, cellgifter, mer dropp och sen får jag åka hem... Men inte denna onsdagen... Då fick jag plötsligt en allergiskt reaktion och fick stanna kvar X antal timmar innan vi äntligen fick åka hem.
Denna dagen pratade sköterskorna om att till nästa brachy behandling så skulle de se över smärtlindringen för ingen ska plågas så. 
 
Helgen gick och så var det dags att bli inlagd igen... Ångest... rädd... tårar som rinner... 
Så var det dags igen... Ner i operations rummet. Får lugnande och mer lugnande och bedövningen sätts. Samma konstiga känsla igen då man ligger där och inte känner nåt men man märker ändå att folk är där nere och "röjer".
Upp på avdelningen igen och ligga stilla i sex timmar. Även denna gång hade jag sjukt ont... Fick morfin men tyckte inte de hjälpte. Jag blev bara dåsig och somna. När det sen var dags att ta ut skiten igen började jag hyperventliera och gråta redan innan de ens börjat. Fick lugnande och morfin och sen satte de igång. Det gjorde så in i helvetes jävla ont och jag grät och grät.. Men till sist var det över och jag fick lägga mig på sidan och sova en stund. Kim kom, barnen var hos farfar, och det var så skönt att ha honom där en stund. 
 
Nu är det en brachy behandling kvar som ska genomgås. Har ångest och vill inte... men samtidigt vet jag att det är ett måste och det är sista... Läkaren gav mig ett bra besked sist och det var att tumören krympt sen första brachyn till andra... en vecka och de fick använda en mindre ring andra gången. Skönt.
 
Nästa vecka är det alltså samma visa. inläggning på måndag, brachy på tisdag och cellgifter på onsdag.
Sen ska jag få strålning en vecka till men då ska de koncentrera sig på mina lymfkörtlar i äggstockarna. 
Efter den veckan är jag klar... inga mer behandlingar.... längtar!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Är du ensam när du har dina smärtor? Jag menar inte sköterskor och andra, utan kan inte Kim vara där med dig? Önskar så att jag kunde säga att vi kunde ta ungarna så att Kim kunde vara med dig hela tiden, men Jocke orkar inte. Inte jag heller i nuläget om jag ska vara ärlig ;-) Tänker massor på dig och önskade att jag åtminstone kunde ta smärtan ifrån dig, eller hålla din hand i dina svåra stunder.
Kram

2013-02-22 @ 01:27:59
Postat av: Maria

Camilla: Ja, jag är ensam. Får strålning i ca 20-25 minuter. sen vila ca 40 minuter, och under den tiden får ingen vara i rummet. resterande tid kan tex Kim få komma in men jag tyckte att det var onödigt att han ska behöva sitta på sjukhuset en hel dag för att bara komma in och säga hej så korta stunder. Jag är ju så groggy ändå. Förstår absolut att inte ni orkar. Ni har fullt upp med er och jag tänker ofta på er. Kram!

2013-02-22 @ 19:15:43
Postat av: Vivi

Hittade till din blogg idag o har läst det du skrivit om din sjukdom. Tårarna rinner o jag sitter o spänner mig som en knut när jag läser om allt du behöver gå igenom. Känslor som -jag vill inte, -ta bort mig härifrån, -hjälp mig, -bry er, -jag känner mig liten o ensam etc mitt uppe i denna tuffa behandling kan jag föreställa mig. Att det skall vara så tufft o göra så ont att bli frisk! Herregud vad bra att du har fina, lugna Kim o dina två små battingar som får dina tankar på annat håll ibland. Tänk på att dina ungar inte jämför dig med någon annan mamma, det är du som gör det, de har bara en mamma o det är du o dem vill bara ha dig när nära, det räcker. Du behöver inte alltid orka med att vara bästa mamman, du behöver vila, ibland bli gnällig o arg men också skratta o uppskatta små stunder av glädje o lycka, det gör att du orkar en dag till. Hur många nära o kära man än har runt sig när det blir så tufft finns där ändå en stor känsla av total ensamhet då och då, så var det för mig. Men alla som tänker på dig o bryr sig om hur det går o hur du mår väver en tät, varm filt omkring dig att ta till när det blir svårt.

Nu vet jag att du gått igenom din behandling o vet hur glad o lättad du är, jag är minst lika glad för din o din familjs skull. Håller både tummar o tår att din framtid nu blir ljus o lycklig, det du, Kim o barnen går igenom nu kommer att knyta ännu starkare band mellan er än innan. Er kärlek är så stark o det glädjer mig att du hittat en så fin man. Med tro, hopp o kärlek kommer man långt, det har hållt mig vid liv i svåra stunder.

Ja det här blev en lång kommentar från din faster en lördagsmorgon med många känslor o funderingar över livet. Varm, lång kram o bara njut så mycket du kan fina Maria. Hälsa familjen.

2013-03-09 @ 10:32:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0